Miljö- och byggnämnden ansvarar för myndighetsutövning inom bland annat plan- och bygglagen, livsmedelslagen och miljöbalken.
Område miljö fullgör kommunens lagstadgade myndighetsansvar inom miljö- och hälsoskyddsområdet, vilket innebär tillsynsansvar för lagstiftningen inom områdena miljö, hälsoskydd, smittskydd, livsmedel, strålskydd och kemikaliehantering.
Område miljö omfattar även prövning och tillsyn enligt alkohol och tobakslagen samt tillsyn för handel med vissa receptfria läkemedel, e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter.
Område bygg omfattar bygglov, bygganmälan, tillsyn, tillstånd för egensotning, obligatorisk ventilationskontroll (OVK), och rådgivning i anslutning till bostadsanpassningsbidrag.
Så här fördelade sig nettokostnaderna 2023
Förändring i driftbudget 2025 och flerårsplan 2026-2027 jämfört med 2024
Beslutad ram (tkr) | Bokslut 2023 | Prognos 2024 | Budget 2025 | Plan 2026 | Plan 2027 |
Intäkter | 5 908 | 4 499 | 5 048 | 5 048 | 5 048 |
Kostnader | -9 767 | -10 065 | -11 153 | -11 153 | -11 153 |
Verksamhetens nettokostnader | -3 859 | -5 566 | -6 105 | -6 105 | -6 105 |
Budget 2024 | -5 889 | -5 889 | -5 889 | ||
Permanenta förändringar | |||||
Återlagd besparing | -116 | -116 | -116 | ||
Abonnemangsavgifter ärendehanteringssystem | -100 | -100 | -100 |
Nettoram 2025
Utgångsläget i 2025 års budget och flerårsplan 2026–2027 för miljö- och byggnämnden är budget 2024, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Genomsnittlig uppräkning för 2025–2027 ligger på 2,2 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,2 % år 2025 och 3,2 % respektive 3,3 % år 2026 och 2027.
Full kompensation beviljas för beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid beslutad utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.
Nämnden ram har återlagts 116 tkr avseende besparingskrav som var lagd i budget 2024. Vidare har nämnden kompenserats för ökade kostnader för abonnemangsavgifter med 100 tkr.
Nämndens mål
Målområde | Mål – Fram till år 2026 | Indikator | Mål 2026 | Utfall 2023 | Prognos 2024 | Prognos 2025 | Prognos 2026 |
Attraktiva Burlöv | Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | 92 | 85,3 | ||||
Attraktiva Burlöv | Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | 92 | 85,3 | ||||
Tillgängliga Burlöv | Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter | 70 | 62,9 | 68 | 69 | 70 |
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service | 77 | 84 | |||||
Företagsklimat enligt Öppna jämförelser (Insikt) – Totalt, NKI | 82 | 78 | 81 | 81 | 82 | ||
Trygga Burlöv | Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Trygghet och säkerhet ranking | 90 |
Hur ska nämnden nå målen
Mål fram till år 2026 | Strategier för måluppfyllelse | Vad ska göras under året |
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Fortsatt deltagande i arbetet i Lotsfunktionen | Gruppen ger företag som vill starta eller ändra sin verksamhet möjlighet att träffa myndigheter och andra kommunala instanser vid ett och samma tillfälle. De har då möjlighet att få en så heltäckande bild som möjligt av vad som krävs. Under 2023 kommer miljö- och byggavdelningen tillsammans med näringslivsstrategen att se hur funktionen kan utvecklas ytterligare, så att den fortsätter att vara en uppskattad funktion för våra näringsidkare. |
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Fokus på avfallshantering | 2024 fokuserar verksamheten på att samverka med andra myndigheter för att göra myndighetsgemensamma tillsynsbesök hos våra miljöfarliga verksamheter. Huvudfokus är att försöka komma till rätta med verksamheternas brister inom avfallsområdet. |
Radonmätning i skolor och förskolor | Inom hälsoskydd kommer verksamheten att fokusera på att radonmätning ska göras i alla byggnader där det bedrivs skol- eller förskoleverksamhet | |
Energitillsyn | Verksamheten fokuserar också på energitillsyn som numera ingår i den ordinarie tillsynen. | |
Gemensam tillsyn över särskild farliga kemikalier | I samarbete med alkohol- och tobakshandläggare, genomföra tillsyn hos alla verksamheter i kommunen som har tillstånd att hantera särskilt farliga kemikalier (till ex. vätskor i e-cigaretter). | |
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Fortsatt digitalisering | Övergång av e-tjänster samt information på hemsida. |
Undersökning av möjligheterna till att göra digital arkiv tillgängligt direkt till allmänheten | ||
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Integrera brottsförebyggande åtgärder i ordinarie tillsyn | Samarbete mellan avdelningar och förvaltningar samt med andra kommuner för att implementera brottsförebyggande åtgärder i ordinarie tillsyn. |