Burlövs kommun ska vara en attraktiv, utvecklingsorienterad och hållbar arbetsgivare där varje medarbetare är viktig för att göra Burlöv till en kommun där medborgarna känner sig välkomna, trygga och det erbjuds service och myndighetsutövning av hög kvalitet.
En utmaning som Burlövs kommun står i och inför är kompetensförsörjningen. Kommunen behöver såväl attrahera som behålla kompetenta medarbetare och chefer i takt med kommunens tillväxt. I ett samhälle med snabb utveckling, i en växande organisation och kommun behöver kommunen arbeta löpande med stabilitet i verksamheterna och samtidigt hitta nya och effektivare sätt att arbeta på.
Planering personal och organisationsfrågor 2025–2027
Under 2025–2027 läggs fortsatt fokus på att stärka profileringen av Burlövs kommun som en attraktiv, utvecklingsorienterad och hållbar arbetsgivare. Burlövs kommun arbetar långsiktigt och utgår ifrån de fokusområden vilka framgår av arbetsgivarpolicyn:
- samspel och mångfald
- utveckling och kompetensförsörjning
- hållbart arbetsliv
- lön och förmåner.
Samspel och mångfald
Burlövs kommun har tilltro till att chefer och medarbetare tar ansvar för sina uppdrag och att de, tillsammans och i samspel, skapar vägar för att nå mål och utveckla verksamheten.
Mångfald och medarbetarnas olikheter är en styrka som ger kommunen bättre förutsättningar att tillsammans möta medborgarnas behov. Utredning och arbete kring ett aktivare arbete med mångfald och medarbetarskap kommer att fortgå under 2024 med införande av eventuella förändringar under 2025.
Utveckling och kompetensförsörjning
Det bedrivs ett systematiskt arbete med att attrahera, rekrytera, introducera, utveckla och behålla kompetenta medarbetare.
Burlövs kommun ska skapa möjligheter till utforskande av nya kunskaper, arbetsmetoder, arbetsuppgifter och arbetsplatser i takt med verksamhetens krav och behov. Verksamhet och medarbetare ska fortsatt mötas i det årliga medarbetarsamtalet. Här skapas grund för kompetensutveckling.
Via det årliga innovationsbidraget ska medarbetare fortsatt kunna söka pengar för att få prova ny teknik, nya metoder eller ett annat arbetssätt som utvecklar eller säkrar kvaliteten och servicen till kommunens medborgare.
Med fokus på att ge medarbetarna karriärmöjligheter inom kommunens organisation ska Burlövs kommun fortsatt samarbeta med sina samarbetskommuner för att utveckla potentiella ledare inom ramen för det gemensamma LETA -programmet.
Burlövs kommun har under de senaste åren gjort en kraftfull satsning på ett ledarutvecklingsprogram med syfte att skapa bättre förutsättningar för ledare och för att behålla och attrahera goda ledare till verksamheterna. Under perioden 2024 genomförs en översyn vilken kommer att påverka hur ledarutvecklingen kommer att se ut 2025 och framåt.
Under perioden 2024–2025 ska den digitala kompetensplattformen Grade fortsatt skapa utvecklade möjligheter för kompetensutveckling. Under 2025 kommer upphandling att ske avseende kompetensplattform.
Hållbart arbetsliv
I samverkan skapar kommunen förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Burlövs kommun har samverkansavtal med majoriteten av de fackliga parterna. Detta skapar bra förutsättningar för dialog och synsättet att det systematiska arbetsmiljöarbetet är en viktig och integrerad del i verksamhetsutvecklingen. Även i systemstödet utgör arbetsmiljö en modul i verksamhetsuppföljningsprogrammet Stratsys.
Burlövs kommun fortsätter utvärdera och vid behov förbättra arbetsmiljöarbetet. Från och med 2023 följs SKR:s nyckeltal Hållbart medarbetarengagemang (HME) upp årligen.
Lön och förmåner
Kommunens anställningsvillkor ska göra det möjligt att rekrytera och behålla medarbetare med rätt kompetens. Genom välkända lönekriterier, individuell och differentierad lönesättning belönar och stimulerar kommunen goda arbetsresultat som bidrar till kommunens mål och vision. Jämställda löner utan osakliga löneskillnader kännetecknar verksamheten.
Goda insatser ska uppmärksammas och premieras. Inom Burlövs kommun uppmärksammas och premieras årets medarbetare, ledare och team.