Nämnden ansvarar för den kommunala hälso- och sjukvården och fullgör kommunens ansvar inom socialtjänsten samt för LSS-verksamheten och vad som i lags sägs om socialnämnden. Nämnden ansvarar även för kommunens arbetsfrämjande åtgärder.
Så här fördelade sig nettokostnaderna 2023
Förändring i driftbudget 2025 och flerårsplan 2026–2027 jämfört med 2024
Beslutad ram (tkr) | Bokslut 2023 | Prognos 2024 | Budget 2025 | Plan 2026 | Plan 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 79 425 | 62 287 | 63 315 | 63 315 | 63 315 |
Kostnader | -458 126 | -452 860 | -461 836 | -463 953 | -464 941 |
Verksamhetens nettokostnader | -378 701 | -390 573 | -398 521 | -400 638 | -401 626 |
Budget 2024 | -386 723 | -386 723 | -386 723 | ||
Förändringar mot 2024: | |||||
Resursfördelning | |||||
Vård och Äldreomsorg - yngre | -2 136 | -2 957 | -3 416 | ||
Vård och Äldreomsorg - äldre | -2 024 | -3 820 | -7 349 | ||
LSS enl resursfördelning | 900 | 900 | 900 | ||
Tillfälliga förändringar | |||||
Arbetsmarknadsåtgärder | 1 300 | ||||
Våld i nära relationer | 1 000 | ||||
Schemaläggningssystem | 500 | 500 | |||
Fältverksamhet | -3 000 | -3 000 | |||
Permanenta förändringar | |||||
Återlagd besparing 1% | -3 838 | -3 838 | -3 838 | ||
Arbetsmarknadsåtgärder | -1 300 | ||||
Våld i nära relationer | -1 000 | ||||
Mötesplats i Åkarp | -1 700 | -1 700 | -1 700 |
Nettoram 2025
Utgångsläget i 2025 års budget och flerårsplan 2026–2027 för utbildning- och kulturnämnden är budget 2024, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Genomsnittlig uppräkning för 2025–2027 ligger på 2,2 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,2 % år 2025 och 3,2 respektive 3,3 % år 2026 och 2027.
Full kompensation beviljas för politiskt beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.
I budget 2025 har socialnämnden tilldelats/fråntagits medel utifrån en resursfördelningsmodell baserad på kommunens befolkningsprognos, dels utifrån anslag för permanenta satsningar utanför resursfördelningsmodellen. Beräkning har gjorts utifrån beslutad befolkningsprognos och enhetskostnad per person i åldern 65–84 samt 85 och äldre för att få fram en ersättning utifrån resursfördelningsmodellen. Vidare har resurstilldelning även skett baserad på inrapporterad individstatistik till SCB för LSS-verksamheten. Uppräkningen har i budget 2025 resulterat i förändrade anslag i fasta priser motsvarande 4,1 mnkr inom vård och äldreomsorg. Vidare indikerar individstatistiken som rapporteras in till SCB under hösten 2023 att behovet av LSS-insatser är lägre än 2022, vilket ger en negativ effekt på 0,9 mnkr. I 2026 års plan beräknas ramen justeras upp med 5,9 mnkr för volymförändringar. År 2027 är volymökningarna 9,9 mnkr högre jämfört med 2024.
Utöver effekt från resursfördelningsmodellen, har besparingskrav på 1% lagd i 2024 årsbudget återlagts i ramen för 2025. Tillfälligt anslag för schemaläggningssystem återbetalas i plan 2026 med 0,5 mnkr. Tidigare beviljade tillfälliga anslag för arbetsmarknadsåtgärder och våld i nära relationer permanentas från och med 2027 med 1,3 mnkr respektive 1,0 mnkr.
Utöver nämndens föreslagna satsningar har beredningen förstärkt ramen i budget 2025 med kvalitetshöjande insatser på totalt 4,7 mnkr. Satsningarna inom nämndens verksamheter avser mötesplats i Åkarp 1,7 mnkr och fältverksamhet med 3,0 mnkr för år 2025 och 2026.
Nämdens mål
Målområde | Mål – Fram till år 2026 | Indikator | Mål 2026 | Utfall 2023 | Prognos 2024 | Prognos 2025 | Prognos 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Attraktiva Burlöv | Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Andel positiva med kommunen som en plats att leva och bo på | 92 | 85,3 | |||
Hållbara Burlöv | Alla invånare ska uppleva bättre förutsättningar för goda insatser, nära vård och hög livskvalitet. | Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel | 75 | 61 | 70 | 75 | 75 |
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel | 82 | 64 | 82 | 82 | 82 | ||
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – maten, andel | 70 | 58 | 65 | 75 | 80 | ||
Alla barn, elever och studerande ska genomgå en utbildning som skapar bättre förutsättningar att komma i arbete. | Ungdomar som är etablerade på arbetsmarknaden eller studerar 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning, hemkommun, andel | 82 | 81 | 82 | 82 | 82 | |
Invånarna ska i högre grad vara självförsörjande genom arbete eller studier. | Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel | 92 | 83 | 85 | 92 | 92 | |
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen, andel | 70 | 70 | 70 | 75 | ||
Tillgängliga Burlöv | Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter | 70 | 62,9 | 65 | 70 | 70 |
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service | 77 | 84 | |||||
Trygga Burlöv | Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Trygghet och säkerhet – rankning | 90 | 81 |
Hur nämden ska nå målen
Mål - Fram till år 2026 ska... | Strategier för måluppfyllelse | Vad ska göras under året |
---|---|---|
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Identifiera samverkansområden och arbeta för förbättrade samarbeten | 1. Skapa plan för samverkan |
Skapa kontinuitet för brukare genom kompetensutveckling av medarbetare så att de väljer att stanna kvar i kommunen och utför ett gott arbete | 2. Kompetensutveckling för medarbetare och ledarutveckling för chefer | |
Alla invånare ska uppleva bättre förutsätt-ningar för goda insatser, nära vård och hög livskvalitet. | Utveckla det personcentrerade arbetet med individen i fokus | 1. Arbeta i enlighet med aktivitetsplan för God och Nära vård |
Arbeta i team inom och utanför förvaltningen för att tillsammans skapa helhet | 2. Rikta insatser för att bryta utanförskap | |
3. Fortsätta det påbörjade arbetet med värdegrunden | ||
Alla barn, elever och studerande ska genomgå en utbildning som skapar bättre förutsättningar att komma i arbete. | Arbete i enlighet med den gemensamma verksamhetsplanen tillsammans med Utbildnings- och kulturförvaltningen | 1. Arbeta med aktiviteterna i den gemensamma verksamhetsplanen |
Invånarna ska i högre grad vara självförsör-jande genom arbete eller studier. | Personcentrerat arbete med fokus på att stärka varje individs förutsättningar | 1. Arrangera en arbetsmässa |
Gemensamt arbete med näringsliv, grannkommuner samt Arbetsförmedlingen | ||
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Byta ut fordon | Utarbeta en tydlig plan för utbyte av fordon |
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Utveckla arbetet med genomförandeplaner samt tydliggöra information om Socialförvaltningens uppdrag | 1. Kommunikationsutbildning för chefer |
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Synliggöra det förebyggande arbetet | 1. Arbeta i enlighet med uppgjord gemensam verksamhetsplan med Utbildnings- och kulturförvaltningen |
Utveckla teamarbetet i det tvärprofessionella arbetssättet, internt och externt | ||
Rikta insatser mot alla typer av våld | 2. Utarbeta en kommunövergripande strategi mot våld |