Budgetarbetet inför 2026-2028

Enligt uppföljningsrapport 1 för år 2025 prognostiseras kommunens resultat, exklusive jämförelsestörande poster, till ett överskott på 21,8 mnkr. Detta motsvarar 1,6 % av intäkterna från skatter och statsbidrag, vilket överstiger det fastställda resultatmålet för 2025 som ligger på 1,0 %.

I februari antog kommunfullmäktige tekniska ramar för 2026 med flerårsplan 2027–2028. Nämnderna har i de preliminära ramarna fått full kompensation för volymökningar med tidigare års kvalitetssatsningar, prisökningar och löneökningar. En rak framskrivning av nämndernas anslag 2025 med uppräkningar för volymer, justeringar för tillfälliga utökningar, löneutveckling, priskompensation, pensioner och en budgetmarginal på 21,7 mnkr, skulle medföra ett resultat på +9,1 mnkr som motsvarar 0,6 % av skatter och statsbidrag år 2026.

Under våren har nämnderna tagit fram nya budgetförslag för 2026, tillsammans med en flerårsplan som omfattar åren 2027–2028. Dessa förslag har lett till en beräknad kostnadsökning inom nämndernas ansvarsområden. För 2026 uppskattas kostnadsökningen till 22,4 mnkr, medan ökningarna för 2027 och 2028 beräknas till 14,3 respektive 14,0 mnkr, jämfört med de tidigare fastställda tekniska ramarna.

I slutet av april publicerade SKR uppdaterade prognoser för skatteintäkter och generella statsbidrag. Enligt dessa prognoser förväntas skatteintäkterna för år 2026 öka med 1,4 mnkr jämfört med de tidigare tekniska ramarna. Däremot visar prognoserna en minskning av skatteintäkterna för åren 2027 och 2028, med 3,9 respektive 2,7 mnkr, jämfört med de tidigare beräkningarna.

Centrala medel för 2026 års löneökningar och priskompensation sammantaget revideras upp med -2,0 mnkr till följd av SKR:s senaste prognos om pris och lön. Den senaste pensionsprognosen inklusive interna pensionsavgifter visar en försämring om -0,3 mnkr år 2026 jämfört med pensionskostnaderna i de tekniska ramarna.

Utifrån ändrade investeringsförutsättningar gjordes en upprevidering av avskrivningskostnaderna och finansiella poster med cirka -2,6 respektive -1,7 mnkr för 2026. Övriga centrala poster och tilläggsanslag som verkställdes under 2025 innebär resultatförsämring med -1,7 mnkr jämfört med teknisk ram. Nämndernas förslag tillsammans med ovannämnda förändringar innebar ett negativt resultat på -20,2 mnkr för 2026.

Budgetberedningen har i sitt arbete varit återhållsam och gjort noggranna prioriteringar. Nämndernas samlade framställningar på 22,4 mnkr i budget 2026 har reducerats till 10,9 mnkr, där endast de mest nödvändiga och angelägna behoven har beviljats, vilket har möjliggjorts genom att sänka budgetmarginalen från 21,7 mnkr till 13,0 mnkr för att uppnå ett resultat i balans (±0).

Mot bakgrund av detta föreslås att kommunfullmäktige fastställer ett resultatmål för 2026 till 0,0 %. Detta förslag speglar en medveten prioritering i ett osäkert ekonomiskt läge, där de underliggande kostnadsökningarna inte har hanterats genom generella besparingskrav i nämndernas ramar, i syfte att värna kärnverksamheterna. Samtidigt visar prognoserna att skatteunderlaget för 2026 är 0,5 % lägre än genomsnittet för de senaste tio åren, till följd av en långvarig lågkonjunktur, en långsam återhämtning och en fortsatt försiktig konsumtion. I detta läge bedöms ett resultatmål på 0,0 % vara en ansvarsfull och balanserad avvägning som skapar förutsättningar för långsiktig stabilitet i kommunens verksamhet.

För budgetberedningens föreslagna ändringar jämfört med nämndernas förslag (se bilaga 1, Nettokostnader 2025–2027).

Sammantaget görs bedömningen att det är möjligt att bevilja de budgetramar som anges i bilaga 1.

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att fortsätta besöka denna sida godkänner du användandet av cookies.   Läs mer