Personal- och organisationsfrågor

Burlövs kommun ska vara en attraktiv, utvecklingsorienterad och hållbar arbetsgivare där varje medarbetare är viktig för att göra Burlöv till en kommun där medborgarna känner sig välkomna, trygga och det erbjuds service och myndighetsutövning av hög kvalitet.

Den nationella kompetensförsörjningsutmaningen utgår i stort från den demografiska utvecklingen. Även i Skåne och Burlövs kommun prognostiseras en kraftig ökning av äldre under kommande år vilket gör att behoven av medarbetare ökar. Samtidigt ökar personer i arbetsför ålder relativt lite under de kommande tio åren, vilket leder till en brist på arbetskraft. I Burlövs kommun påverkas alla verksamheter men allra mest vård- och omsorgsverksamheterna. Kompetensförsörjningsutmaningen ställer krav på kommunen att vara en attraktiv arbetsgivare och att ha en god bild av kompetensbehovet idag och framöver. Utifrån detta behöver verksamheterna ta ställning till vilka förändringar som behövs. Det kan vara förändringar avseende till exempel arbetssätt, arbetsuppgiftsfördelning, utnyttjande av teknikens möjligheter, att värna arbetstiden och att arbeta aktivt med ett hållbart arbetsliv.

Under budgetperioden kommer det att vara ännu viktigare att arbeta långsiktigt och strategiskt med att vara en attraktiv arbetsgivare.

Burlövs kommun som arbetsgivare ska skapa förutsättningar för ett hållbart arbetsliv genom att utveckla medarbetare och chefer i takt med verksamheten och möjliggöra att rekrytera och behålla medarbetare och chefer med rätt kompetens. Burlövs kommun arbetar långsiktigt med att vara en attraktiv arbetsgivare och utgår från arbetsgivarpolicyns fyra grundpelare:

  • samspel och mångfald
  • utveckling och kompetensförsörjning
  • hållbart arbetsliv
  • lön och förmåner.

Uppföljningen av Burlövs kommun som arbetsgivare sker årligen under perioden 2023–2026 genom nedanstående indikatorer:

  • hållbart medarbetarengagemang (mål: indexvärde 80)
  • personalomsättning (mål: 12 %)
  • andel som anser att det finns bra utvecklingsmöjligheter inom organisationen (mål: värde 4/5).

Samspel och mångfald

Burlövs kommun har tilltro till att chefer och medarbetare tar ansvar för sina uppdrag och att de tillsammans och i samspel, skapar vägar för att nå mål och utveckla verksamheten. Under 2026 införs det nya styr- och ledningssystemet. Såväl politiker som chefer och medarbetare har viktiga roller och ansvar i systemet. Tillit och dialog är viktiga grundstenar.

Utveckling och kompetensförsörjning

Det bedrivs ett systematiskt arbete med att attrahera, rekrytera, introducera, utveckla och behålla kompetenta medarbetare. Burlövs kommun ska skapa möjligheter till utforskande av nya kunskaper, arbetsmetoder, arbetsuppgifter och arbetsplatser i takt med verksamhetens krav och behov. Verksamhet och medarbetare ska fortsatt mötas i det årliga medarbetarsamtalet. Här skapas grund för kompetensutveckling.

År 2026 kommer alla förvaltningar att ha genomfört en GAP-analys och ha fått en bild av eventuella luckor mellan nuvarande kompetens och det framtida kompetensbehovet. Därefter kommer ett arbete att fortgå för att säkerställa att verksamheterna har de verktyg och kompetenser som behövs i arbetet med kompetensförsörjning. En målsättning är att processkartlägga introduktionen för att kunna analysera möjliga kvalitativa förbättringar som såväl chefer som nyanställda kan dra nytta av.

Via det årliga innovationsbidraget ska medarbetare fortsatt kunna söka pengar för att få prova ny teknik, nya metoder eller ett annat arbetssätt som utvecklar eller säkrar kvaliteten och servicen till kommunens medborgare.

Under 2026 påbörjas en satsning på ledarutveckling och chefernas förutsättningar. Ett antal olika lärandeinsatser planeras för de kommande åren: program för mellanchefer, program för chefer närmast verksamheten och påfyllnad för chefer som genomgått tidigare ledarutvecklingsprogram.

Hållbart arbetsliv

I samverkan skapar kommunen förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Burlövs kommun har, sedan 2024, samverkansavtal med samtliga fackliga parter. Detta skapar bra förutsättningar för dialog och bidrar till att det systematiska arbetsmiljöarbetet är en viktig och integrerad del i verksamhetsutvecklingen. Burlövs kommun kommer fortsatt att följa forskning och omvärld för att hitta nya sätt att skapa ännu bättre förutsättningar för ett hållbart arbetsliv.

Burlövs kommun fortsätter utvärdera och vid behov förbättra arbetsmiljöarbetet. Från och med 2023 följs SKR:s nyckeltal Hållbart medarbetarengagemang (HME) upp årligen.

Lön och förmåner

Kommunens anställningsvillkor ska göra det möjligt att rekrytera och behålla medarbetare med rätt kompetens. Genom välkända lönekriterier, individuell och differentierad lönesättning belönar och stimulerar kommunen goda arbetsresultat som bidrar till kommunens mål och vision. Jämställda löner utan osakliga löneskillnader kännetecknar verksamheten.

Goda insatser ska uppmärksammas och premieras. Även under 2026 ska årets medarbetare, årets chef och årets team utses. Grunden för premiering är ett bidrag till att stärka verksamheten avseende kvalitet, utveckling och ansvar eller att göra det lilla extra för medborgare, brukare eller elever.

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att fortsätta besöka denna sida godkänner du användandet av cookies.   Läs mer