Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar för kommunens planering av bebyggelse, mark, vatten och infrastruktur och för de uppgifter som författningsenligt ankommer byggnadsnämnd enligt plan- och bygglagen.
Nämnden ansvarar för att förvalta och utveckla kommunens mark, vattenområden och infrastruktur.
Nämnden ansvarar för kommunens uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet i enlighet med miljöbalken och livsmedelslagstiftningen och andra författningar inom området. Nämnden ansvarar också för att processleda och samordna kommunens övergripande miljö- och klimatarbete.
Förvaltningen är indelad i miljö- och byggavdelningen, tillväxtavdelningen och tekniska avdelningen.
Så här fördelade sig nettokostnaderna 2024
Förändring i driftbudget 2026 och flerårsplan 2027–2028 jämfört med 2025
(tkr) | Bokslut 2024 | Prognos 2025 | Budget 2026 | Plan 2027 | Plan 2028 |
Budget 2025 | -86 456 | -86 456 | -86 456 | ||
Förändringar jämfört med 2025: | |||||
Återbetalningar | |||||
Översiktsplanen | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
Trygghetsskapande åtg. | 0 | 1 100 | 1 100 | ||
Tidigare beslutad (permanent "p", tillfälligt "t") | |||||
Nya ytor Rusthållargården (p) | -125 | -125 | -125 | ||
Nya ytor Rusthållargården, utemiljö (p) | -50 | -50 | -50 | ||
Bevattning (t) | -50 | 0 | 250 | ||
Lekplatsunderhåll (t) | -152 | 971 | 1 111 | ||
Tillfälliga anslag | |||||
Garantiskötsel GC Kv. Hanna/Vånggatan | -123 | -123 | -123 | ||
Nya ytor Västervångskolan garanti | -178 | -356 | -356 | ||
Bevattning | -638 | -479 | -114 | ||
Nya ytor Rusthållaregården garanti | -61 | -61 | -61 | ||
Permanenta anslag | |||||
Energikostnader Västervångskolan | -600 | -1 650 | -1 650 | ||
Nya ytor Västervångskolan fastighetsdrift | -100 | -200 | -300 | ||
Nya ytor Västervångskolan utemiljö | -138 | -275 | -275 | ||
Energikostnader Rusthållaregården | -120 | -120 | -120 | ||
Nya ytor Tågarpskolan | -25 | -25 | -25 | ||
Försäkring egendom | -250 | -250 | -250 | ||
PEAB Index | -300 | -300 | -300 | ||
Kompensation Arrenden | -1 500 | -1 500 | -1 500 | ||
Nya ytor Kronetorp | -150 | -150 | -150 | ||
Ny upphandling bevakning | -723 | -723 | -723 | ||
Underhåll allmänna lekplatser | -75 | -75 | -75 | ||
Summa ny Budgetram 2026–2028 | -90 814 | -89 847 | -89 192 |
Nettoram 2026
Utgångsläget i 2026 års budget och flerårsplan 2027–2028 för samhällsbyggnadsnämnden är budget 2025, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Den genomsnittliga uppräkningen för 2026–2028 ligger på 2,49 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,55 % år 2026 och 3,45 respektive 3,5 % år 2027 och 2028.
Full kompensation beviljas för beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid beslutad utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.
I rambudgeten för 2026 görs flera justeringar. Det tillfälliga anslaget för översiktsplanen återtas med 1,0 mnkr medan det tillfälliga anslaget för trygghetsskapande åtgärder återbetalas inom ramen för 2027 med 1,1 mnkr.
Tidigare beviljade medel för nya ytor, bevattning och lekplatsunderhåll läggs till i 2026 års ram med totalt 0,4 mnkr.
Därtill har tillfälliga anslag om totalt 1,0 mnkr beviljats för garantiskötsel av nya ytor och bevattning.
Inom ramen för permanenta satsningar har 0,4 mnkr beviljats för tillkommande ytor i anslutning till nya skolor och förskolor. Som kompensation för ökade energikostnader och egendomsförsäkringar för nya objekt har ytterligare 1 mnkr tillförts ramen för 2026.
Kompensation för PEAB-index och underhåll av allmänna lekplatser uppgår till 0,4 mnkr. En ny upphandling av bevakningstjänster beräknas medföra ökade kostnader på 0,7 mnkr, vilket har kompenserats inom 2026 års ram.
Slutligen har en genomgång av arrendena under hösten 2024 visat att verksamheten behöver kompenseras med 1,5 mnkr för att täcka bortfallet av arrendeintäkter från området inom Kronetorp. Denna förlust av intäkter kompenseras i budgeten för 2026.
Nämndens mål
Målområde | Mål – fram till år 2026 | Indikator | Mål 2026 | Utfall 2023 | Utfall 2024 | Prognos 2025 | Prognos 2026 |
Attraktiva Burlöv | Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Skötsel av gator och vägar fungerar bra i kommunen, ande | 65 | 52,3 | 63 | 65 | |
Andel nöjda med skötseln av allmänna platser | 74 | 60,1 | 72 | 74 | |||
Andel som upplever problem med nedskräpning | 47 | 40 | 49,4 | 49 | 47 | ||
Andel positiva med kommunen som en plats att leva och bo på | 92 | 85,3 | 77 | ||||
Hållbara Burlöv | Kommunens påverkan på miljön ska minska | Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge, andel | 90 | 100 | 85 | 90 | |
Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel | 45 | 32 | 43 | 45 | |||
Tillgängliga Burlöv | Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter | 70 | 62,9 | 69 | 70 | |
Företagsklimat enligt Öppna jämförelser (Insikt) – Totalt, NKI | 82 | 80,2 | 86 | 81 | 82 | ||
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service | 77 | 78 | 73 | 76 | 77 | ||
Trygga Burlöv | Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Polisens trygghetsmätning, sammanfattande problemindex | 2,15 | 1,76 | 2 | 2,25 | 2,15 |
Trygghet och säkerhet – ranking | 90 | 81 | 92 | 90 |
Hur nämnden ska nå målen
Mål fram till år 2026 | Strategier för måluppfyllelse | Vad ska göras under året |
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Skapa förutsättningar för att olika förändringar i den fysiska miljön sammantaget ska bli så bra som möj-ligt samt möjliggöra en bra helhet i kommunens planering och hållbara utveckling. | Fortsätta genomföra de politiska uppdrag vi har inom exploatering, detaljplaner, översiktsplan, investeringsprojekt och strategiska dokument. |
Förbättra våra processer för att arbeta på ett effektivare och mer kvalitativt sätt och därmed minimera risken för skav, stress och fel. | ||
Arbeta vidare med att hitta en långsik-tig och kostnadseffektiv hantering av drift- och underhåll av våra fastigheter och den allmänna platsmarken. | ||
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Få en hållbar VA-försörjning för Bur-lövs kommun både på kort och på lång sikt. | Ha en nära dialog med VA Syd för att möjliggöra ytterligare insatser och planering för ökad kapacitet i spillvattensystemet samt öka fokus på dricksvattenförsörjning och dagvattenhanteringen. |
Förbättra, effektivisera och utveckla våra arbetssätt genom digitala lös-ningar. | Fortsatt digitalisering och utveckling av IT-lösningar. | |
Kommunens lokaler ska vara hållbara och kostnadseffektiva. | Öka energieffektivitet i våra verksamhetslokaler | |
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Att tydligare kommunicera ut det vi gör till våra medborgare. | Skapa tydligare rutiner och arbetssätt tillsammans med kommunikationsavdelningen för kommunikation i våra investerings-, exploaterings- och reinvesteringsprojekt samt i övriga projekt/utredningar som förvaltning-en ansvarar för. |
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Öka vår egen förmåga vid kris. | Planera för ökad egen förmåga vid kriser kopplat risk- och sårbarhetsanalyser (RSA) |