Samhällsbyggnadsnämnden

Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar för kommunens planering av bebyggelse, mark, vatten och infrastruktur och för de uppgifter som författningsenligt ankommer byggnadsnämnd enligt plan- och bygglagen.

Nämnden ansvarar för att förvalta och utveckla kommunens mark, vattenområden och infrastruktur.

Nämnden ansvarar för kommunens uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet i enlighet med miljöbalken och livsmedelslagstiftningen och andra författningar inom området. Nämnden ansvarar också för att processleda och samordna kommunens övergripande miljö- och klimatarbete.

Förvaltningen är indelad i miljö- och byggavdelningen, tillväxtavdelningen och tekniska avdelningen.

Så här fördelade sig nettokostnaderna 2024

Förändring i driftbudget 2026 och flerårsplan 2027–2028 jämfört med 2025

(tkr) Bokslut 2024 Prognos 2025 Budget 2026 Plan 2027 Plan 2028
Budget 2025     -86 456 -86 456 -86 456
Förändringar jämfört med 2025:          
Återbetalningar          
Översiktsplanen     1 000 1 000 1 000
Trygghetsskapande åtg.     0 1 100 1 100
Tidigare beslutad (permanent "p", tillfälligt "t")          
Nya ytor Rusthållargården (p)     -125 -125 -125
Nya ytor Rusthållargården, utemiljö (p)     -50 -50 -50
Bevattning (t)     -50 0 250
Lekplatsunderhåll (t)     -152 971 1 111
Tillfälliga anslag          
Garantiskötsel GC Kv. Hanna/Vånggatan     -123 -123 -123
Nya ytor Västervångskolan garanti     -178 -356 -356
Bevattning     -638 -479 -114
Nya ytor Rusthållaregården garanti     -61 -61 -61
Permanenta anslag          
Energikostnader Västervångskolan     -600 -1 650 -1 650
Nya ytor Västervångskolan fastighetsdrift     -100 -200 -300
Nya ytor Västervångskolan utemiljö     -138 -275 -275
Energikostnader Rusthållaregården     -120 -120 -120
Nya ytor Tågarpskolan     -25 -25 -25
Försäkring egendom     -250 -250 -250
PEAB Index     -300 -300 -300
Kompensation Arrenden     -1 500 -1 500 -1 500
Nya ytor Kronetorp     -150 -150 -150
Ny upphandling bevakning     -723 -723 -723
Underhåll allmänna lekplatser     -75 -75 -75
Summa ny Budgetram 2026–2028     -90 814 -89 847 -89 192

Nettoram 2026

Utgångsläget i 2026 års budget och flerårsplan 2027–2028 för samhällsbyggnadsnämnden är budget 2025, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Den genomsnittliga uppräkningen för 2026–2028 ligger på 2,49 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,55 % år 2026 och 3,45 respektive 3,5 % år 2027 och 2028.

Full kompensation beviljas för beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid beslutad utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.

I rambudgeten för 2026 görs flera justeringar. Det tillfälliga anslaget för översiktsplanen återtas med 1,0 mnkr medan det tillfälliga anslaget för trygghetsskapande åtgärder återbetalas inom ramen för 2027 med 1,1 mnkr.

Tidigare beviljade medel för nya ytor, bevattning och lekplatsunderhåll läggs till i 2026 års ram med totalt 0,4 mnkr.

Därtill har tillfälliga anslag om totalt 1,0 mnkr beviljats för garantiskötsel av nya ytor och bevattning.

Inom ramen för permanenta satsningar har 0,4 mnkr beviljats för tillkommande ytor i anslutning till nya skolor och förskolor. Som kompensation för ökade energikostnader och egendomsförsäkringar för nya objekt har ytterligare 1 mnkr tillförts ramen för 2026.

Kompensation för PEAB-index och underhåll av allmänna lekplatser uppgår till 0,4 mnkr. En ny upphandling av bevakningstjänster beräknas medföra ökade kostnader på 0,7 mnkr, vilket har kompenserats inom 2026 års ram.

Slutligen har en genomgång av arrendena under hösten 2024 visat att verksamheten behöver kompenseras med 1,5 mnkr för att täcka bortfallet av arrendeintäkter från området inom Kronetorp. Denna förlust av intäkter kompenseras i budgeten för 2026.

Nämndens mål

Målområde Mål – fram till år 2026 Indikator Mål 2026 Utfall 2023 Utfall 2024 Prognos 2025 Prognos 2026
Attraktiva Burlöv Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. Skötsel av gator och vägar fungerar bra i kommunen, ande 65 52,3   63 65
Andel nöjda med skötseln av allmänna platser 74 60,1   72 74
Andel som upplever problem med nedskräpning 47 40 49,4 49 47
Andel positiva med kommunen som en plats att leva och bo på 92 85,3 77    
Hållbara Burlöv Kommunens påverkan på miljön ska minska Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge, andel 90 100   85 90
Hushållsavfall som samlats in för materialåtervinning, inklusive biologisk behandling, andel 45 32   43 45
Tillgängliga Burlöv Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter 70 62,9   69 70
Företagsklimat enligt Öppna jämförelser (Insikt) – Totalt, NKI 82 80,2 86 81 82
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service 77 78 73 76 77
Trygga Burlöv Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. Polisens trygghetsmätning, sammanfattande problemindex 2,15 1,76 2 2,25 2,15
Trygghet och säkerhet – ranking 90 81   92 90

Hur nämnden ska nå målen

Mål fram till år 2026 Strategier för måluppfyllelse Vad ska göras under året
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. Skapa förutsättningar för att olika förändringar i den fysiska miljön sammantaget ska bli så bra som möj-ligt samt möjliggöra en bra helhet i kommunens planering och hållbara utveckling. Fortsätta genomföra de politiska uppdrag vi har inom exploatering, detaljplaner, översiktsplan, investeringsprojekt och strategiska dokument.
Förbättra våra processer för att arbeta på ett effektivare och mer kvalitativt sätt och därmed minimera risken för skav, stress och fel.
Arbeta vidare med att hitta en långsik-tig och kostnadseffektiv hantering av drift- och underhåll av våra fastigheter och den allmänna platsmarken.
Kommunens påverkan på miljön ska minska. Få en hållbar VA-försörjning för Bur-lövs kommun både på kort och på lång sikt. Ha en nära dialog med VA Syd för att möjliggöra ytterligare insatser och planering för ökad kapacitet i spillvattensystemet samt öka fokus på dricksvattenförsörjning och dagvattenhanteringen.
Förbättra, effektivisera och utveckla våra arbetssätt genom digitala lös-ningar. Fortsatt digitalisering och utveckling av IT-lösningar.
Kommunens lokaler ska vara hållbara och kostnadseffektiva. Öka energieffektivitet i våra verksamhetslokaler
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. Att tydligare kommunicera ut det vi gör till våra medborgare. Skapa tydligare rutiner och arbetssätt tillsammans med kommunikationsavdelningen för kommunikation i våra investerings-, exploaterings- och reinvesteringsprojekt samt i övriga projekt/utredningar som förvaltning-en ansvarar för.
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. Öka vår egen förmåga vid kris. Planera för ökad egen förmåga vid kriser kopplat risk- och sårbarhetsanalyser (RSA)

Denna hemsida använder så kallade cookies. Genom att fortsätta besöka denna sida godkänner du användandet av cookies.   Läs mer