Nämnden ansvarar för den kommunala hälso- och sjukvården och fullgör kommunens ansvar inom socialtjänsten samt för LSS-verksamheten och vad som i lags sägs om socialnämnd. Nämnden ansvarar även för kommunens arbetsfrämjande åtgärder.
Så här fördelade sig nettokostnaderna 2024
Förändring i driftbudget 2026 och flerårsplan 2027–2028 jämfört med 2025
Tkr | Bokslut 2024 | Prognos 2025 | Budget 2026 | Plan 2027 | Plan 2028 |
---|---|---|---|---|---|
Budget 2025 | -399 051 | -399 051 | -399 051 | ||
Förändringar jämfört med 2025: | |||||
Resursfördelning: | |||||
Vård och Äldreomsorg - yngre | -179 | -311 | -18 | ||
Vård och Äldreomsorg - äldre | -2 761 | -5 562 | -9 435 | ||
LSS enl. resursfördelning | -1 823 | -1 823 | -1 823 | ||
Återbetalning | |||||
Schemaläggningssystem | 500 | 500 | 500 | ||
Fältverksamhet | 3 000 | 3 000 | |||
Tidigare beslutad (permanent "p", tillfälligt "t") | |||||
Genomlysning av SNs verksamheter (t) | -1155 | ||||
Permanenta anslag | |||||
Konsultationsteam | -750 | -375 | -375 | ||
Omdisp KAA till utbildnings- och kulturnämnd | 600 | 600 | 600 | ||
Summa ny Budgetram 2026–2028 | -404 619 | -403 022 | -406 603 |
Nettoram 2026
Utgångsläget i 2026 års budget och flerårsplan 2027–2028 för utbildnings- och kulturnämnden är budget 2025, vilken räknas upp med förändringar i lön- och prisutveckling. Prisförändringarna räknas upp enligt ett antal olika parametrar. För köpta varor och tjänster görs uppräkningar utifrån prognoser för KPI och personalkostnader. Den genomsnittliga uppräkningen för 2026–2028 ligger på 2,49 %. För avtalsmässiga löneökningar finns centrala medel avsatta motsvarande 3,55 % år 2026 och 3,45 respektive 3,5 % år 2027 och 2028.
Full kompensation beviljas för politiskt beslutade politiska kostnader, hyror och kapitaltjänstkostnader. Detta innebär att full kapitaltäckning tillförs nämnderna vid utökning av politiska kostnader, lokaler och inköp av inventarier som klassas som investeringar.
I budget 2026 har socialnämnden tilldelats medel dels utifrån en resursfördelningsmodell baserad på kommunens befolkningsprognos, dels utifrån anslag för permanenta satsningar utanför resursfördelningsmodellen. En beräkning har gjorts utifrån beslutad befolkningsprognos och enhetskostnad per person i åldern 65–84 samt 85 och äldre för att få fram en ersättning utifrån resursfördelningsmodellen. Vidare har resurstilldelning även skett baserat på inrapporterad individstatistik till SCB för LSS-verksamheten. Uppräkningen har i budget 2026 resulterat i förändrade anslag i fasta priser motsvarande 2,9 mnkr inom vård och äldreomsorg. Vidare indikerar individstatistiken som rapporteras in till SCB under hösten 2024 att behovet av LSS-insatser är högre än 2023, vilket ger en positiv effekt på 1,8 mnkr. I 2027 och 2028 års plan beräknas ramen justeras upp med totalt 7,7 mnkr respektive 11,3 mnkr för volymförändringar jämfört med 2025.
Det tillfälliga anslaget för schemaläggningssystemet återbetalas i budgeten för 2026 med 0,5 mnkr, och anslaget för fältverksamhet återbetalas i plan 2027 med 3,0 mnkr.
Vidare har ett tillfälligt anslag som avser genomlysning av socialnämndens verksamheter, vilket beslutades efter att de tekniska ramarna fastställts, inkluderats i nämndens ram för 2026 med 1,2 mnkr.
Socialnämnden beviljades ett treårigt anslag från sociala projektmedel för att driva ett projekt kopplat till konsultationsteamet. I budget för 2026 föreslås anslaget permanentas med 0,75 mnkr. Från och med 2027 föreslås dock anslaget halveras.
Under 2025 har det kommunala aktivitetsansvaret flyttats från socialnämnden till utbildnings- och kulturnämnden och motsvarande budget om 600 tkr har överförts i samband med detta.
Nämdens mål
Målområde | Mål – fram till år 2026 | Indikator | Mål 2026 | Utfall 2023 | Utfall 2024 | Prognos 2025 | Prognos 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Attraktiva Burlöv | Attraktiva Burlöv | Andel positiva med kommunen som en plats att leva och bo på | 92 | 85,3 | 77 | ||
Hållbara Burlöv | Alla invånare ska uppleva bättre förutsättningar för goda insatser, nära vård och hög livskvalitet. | Brukarbedömning hemtjänst äldreomsorg – helhetssyn, andel | 75 | 61 | 64,5 | 70 | 75 |
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – helhetssyn, andel | 82 | 64 | 71,7 | 82 | 82 | ||
Brukarbedömning särskilt boende äldreomsorg – maten, andel | 70 | 58 | 63,6 | 72 | 80 | ||
Alla barn, elever och studerande ska genomgå en utbildning som skapar bättre förutsättningar att komma i arbete. | Ungdomar som är etablerade på arbetsmarknaden eller studerar 2 år efter fullföljd gymnasieutbildning, hemkommun, andel | 82 | 82,4 | 76 | 78 | 82 | |
Invånarna ska i högre grad vara självförsörjande genom arbete eller studier. | Ej återaktualiserade personer med försörjningsstöd ett år efter avslutat försörjningsstöd, andel | 92 | 83 | 78 | 85 | 92 | |
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Fossiloberoende fordon i kommunorganisationen, andel | 70 | 66 | 70 | 75 | ||
Tillgängliga Burlöv | Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Andel invånare som är nöjda med hur det fungerar att få svar på frågor om kommunen och dess verksamheter | 70 | 62,9 | 70 | 70 | |
Andel privatpersoner som är nöjda med kommunens service | 77 | 84 | |||||
Trygga Burlöv | Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Trygghet och säkerhet – rankning | 90 | 81 |
Hur nämden ska nå målen
Mål - Fram till år 2026 ska... | Strategier för måluppfyllelse | Vad ska göras under året |
---|---|---|
Invånare ska i högre grad uppleva att det är attraktivt att leva i kommunen. | Identifiera samverkansområden och arbeta för förbättrade samarbeten | 1. Skapa plan för samverkan |
Skapa kontinuitet för brukare genom kompetensutveckling av medarbetare så att de väljer att stanna kvar i kommunen och utför ett gott arbete | 2. Kompetensutveckling för medarbetare och ledarutveckling för chefer | |
Alla invånare ska uppleva bättre förutsätt-ningar för goda insatser, nära vård och hög livskvalitet. | Utveckla det personcentrerade arbetet med individen i fokus | 1. Arbeta i enlighet med aktivitetsplan för God och Nära vård |
Arbeta i team inom och utanför förvaltningen för att tillsammans skapa helhet | 2. Rikta insatser för att bryta utanförskap | |
3. Fortsätta det påbörjade arbetet med värdegrunden | ||
Alla barn, elever och studerande ska genomgå en utbildning som skapar bättre förutsättningar att komma i arbete. | Arbete i enlighet med den gemensamma verksamhetsplanen tillsammans med Utbildnings- och kulturförvaltningen | 1. Arbeta med aktiviteterna i den gemensamma verksamhetsplanen |
Invånarna ska i högre grad vara självförsör-jande genom arbete eller studier. | Personcentrerat arbete med fokus på att stärka varje individs förutsättningar | 1. Arrangera en arbetsmässa |
Gemensamt arbete med näringsliv, grannkommuner samt Arbetsförmedlingen | ||
Kommunens påverkan på miljön ska minska. | Byta ut fordon | 1. Utarbeta en tydlig plan för utbyte av fordon |
Invånare och företag ska uppleva en bättre service genom ett likvärdigt bemötande och tillgängliggörande av kommunens tjänster. | Utveckla arbetet med genomförandeplaner samt tydliggöra information om Socialförvaltningens uppdrag | 1. Kommunikationsutbildning för chefer |
Burlövs kommun ska vara en tryggare och säkrare plats att leva och verka i. | Synliggöra det förebyggande arbetet | 1. Arbeta i enlighet med uppgjord gemensam verksamhetsplan med Utbildnings- och kulturförvaltningen |
Utveckla teamarbetet i det tvärprofessionella arbetssättet, internt och externt | ||
Rikta insatser mot alla typer av våld | 2. Utarbeta en kommunövergripande strategi mot våld |